Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.

Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.

Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.

W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]

Przejdź do treści
PL | EN
Facebook Twitter Youtube

Narodowe Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego może wzmocnić podstawy działania organizacji społecznych i wspomóc wolontariat

Data publikacji: 13.04.2017

fotolia.com

Powołanie Narodowego Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego może wzmocnić sektor organizacji społecznych w naszym kraju. Projekt ustawy o Centrum daje w szczególności szanse na rozwój wolontariatu i budowę podstaw instytucjonalnych organizacji społecznych. Ustawa wymaga jednak zmian o charakterze legislacyjnym niewiążących się z jej głównymi założeniami. Wbrew doniesieniom medialnym, także rządowe organy opiniujące projekt nie mają zastrzeżeń do żadnego z podstawowych założeń ustawy.

W opinii ekspertów Instytutu Ordo Iuris podstawową korzyścią dla sektora organizacji społecznych jest stworzenie instytucji, do której głównych zadań będą należały promocja i wsparcie wolontariatu. Ta ważna aktywność społeczna jest w Polsce w porównaniu z innymi państwami europejskimi realizowana na niewielką skalę - wolontariat praktykowany jest głównie przez studentów oraz seniorów. Obecnie brak jest w polskim systemie prawnym instytucji, której zadaniem byłoby aktywne wzmacnianie wolontariatu, chociaż stanowi on podstawę funkcjonowania zdecydowanej większości organizacji społecznych.

Duże znaczenie ma też zapowiedziane w uzasadnieniu projektu zintegrowanie w dyspozycji Centrum szeregu dotychczas istniejących funduszy na rozwój organizacji pozarządowych, w tym Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, oraz stworzenie nowych funduszy, których celem ma być m.in. rozwój instytucjonalny organizacji społecznych i profesjonalizacja ich działalności. Deklaracje te zaczęto już realizować poprzez stworzenie od 1 kwietnia Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, który będzie dysponował kwotą ok. 40 mln zł rocznie. Te zmiany mogą zasadniczo wzmocnić bazę instytucjonalną działania organizacji społecznych w Polsce oraz pomóc w sprofesjonalizowaniu ich działania.

Podobne do NCRSO instytucje państwowe mające na celu systematyczne wspieranie sektora pozarządowego i koordynację polityki władz publicznych w tym zakresie – mające różne formy prawne – działają w szeregu krajów europejskich, w tym m.in. w Wielkiej Brytanii, w Niemczech i w Chorwacji. Tak jak miało to miejsce w tych krajach, powstanie wyodrębnionej instytucji koordynującej politykę władz publicznych w zakresie współpracy z organizacjami społecznymi może przyczynić się do wprowadzenia bardziej transparentnych i efektywnych rozwiązań w tym zakresie w szeregu instytucji, które nie przywiązywały dotychczas istotnej wagi do standardów współpracy z organizacjami pozarządowymi. Wbrew informacjom medialnym, projekt ustawy o NCRSO nie ogranicza możliwości współpracy poszczególnych ministerstw z organizacjami społecznymi. Nie wpływa też na swobodę dysponowania środkami dla organizacji pozarządowych przez samorządy.

Na pozytywną ocenę zasługuje też podniesienie Rady Działalności Pożytku Publicznego, która dotychczas stanowiła organ opiniodawczy jednego z ministrów, do rangi organu działającego przy premierze. Zmiana ta powinna pozwolić reprezentantom organizacji społecznych bardziej aktywnie wpływać na kształtowanie polityki władz wobec sektora pozarządowego, w tym na skuteczne rekomendowanie dobrych praktyk wszystkim ministerstwom.

Projekt zawiera pewne usterki natury legislacyjnej, które wymagają wyeliminowania na dalszych etapach prac prawodawczych. Wskazują na nie również Rządowe Centrum Legislacji i Rada Legislacyjna przy Prezesie Rady Ministrów. Wbrew doniesieniom medialnym, te rządowe instytucje  nie podważają jednak samej idei utworzenia tego typu instytucji ani zasadności takiego rozwiązania, nie świadczą także o „nielegalności” czy „niekonstytucyjności” założeń ustawy o Narodowym Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.

Projekt już w pierwotnej formie wprowadza nieobecne wcześniej w polskim prawodawstwie rozwiązania i standardy, które mają na celu zapewnienie transparentności wydatkowania środków adresowanych do organizacji społecznych oraz ich efektywnej alokacji. Jak jednak zauważyły rządowe instytucje opiniujące projekt, co podzielają eksperci Ordo Iuris, w jego pierwotnym tekście znalazło się wiele upoważnień do wydania aktów podustawowych, takich jak rozporządzenia czy regulamin NCRSO (czyli akt niebędący źródłem prawa powszechnie obowiązującego), w których ma zostać uregulowany m.in. szczegółowy tryb przyznawania środków przez Centrum. Z punktu widzenia transparentności prawa oraz konstytucyjnej regulacji systemu źródeł prawa, ustawa powinna nie tylko przewidywać istnienie procedur uzyskiwania środków z budżetu państwa, ale także określać ramowo sposób ich przeprowadzania czy warunki ubiegania się o finansowanie. Projekt ustawy powinien w bardziej szczegółowy sposób niż dotychczas gwarantować przestrzeganie zasady pomocniczości oraz ogólnych zasad dotyczących wydatkowania środków publicznych, m.in. zasady efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.

Rada Legislacyjna zwróciła również uwagę na konieczność jednoznacznego określenia, czy organy Narodowego Centrum mają mieć charakter niezależny – co wiązałoby się z ich kadencyjnością i ograniczonymi możliwościami odwołania piastunów organów – czy mają pozostać ściśle podporządkowane premierowi – wtedy nie powinny mieć one charakteru kadencyjnego i piastunowie mogliby zostać odwołani w każdej chwili. W opinii Rady Legislacyjnej niewskazane z funkcjonalnego punktu widzenia jest stosowanie modeli pośrednich, w których mamy do czynienia z organem „częściowo niezależnym”. Projektowana ustawa przyznaje również bardzo szerokie kompetencje Prezesowi Narodowego Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Organ ten dysponuje kompetencją do unieważniania prowadzonych konkursów i wstrzymywania wypłaty środków. Ustawa nie precyzuje wystarczająco dokładnie, w jakiej sytuacji te uprawnienia mu przysługują. Ustawa powinna również przewidywać sankcje za nadużywanie kompetencji przez Prezesa Centrum bądź podjęcie przezeń decyzji rażąco niesprawiedliwej lub zawierającej uchybienia proceduralne.

W opinii ekspertów Instytutu Ordo Iuris projekt ustawy o Narodowym Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego należy uznać za służący rozwojowi sektora organizacji pozarządowych w Polsce, a sygnalizowane mankamenty nie powinny rzutować na ogólnie pozytywną ocenę projektu ustawy – tym bardziej, że ich usunięcie nie powinno stanowić problemu w trakcie dalszych prac legislacyjnych. Ważne, żeby jego uzupełnieniem było wprowadzenie rozwiązań prawnych, które ułatwią organizacjom społecznym finansowanie niezależne od instytucji państwowych.  

Wspieram
Wolności obywatelskie

25.04.2024

Urząd Komunikacji Elektronicznej ma decydować, kto ocenzuruje obywateli. Opinia Ordo Iuris na temat projektu ustawy

· Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz niektórych innych ustaw.

Czytaj Więcej
Wolności obywatelskie

23.04.2024

Carla Schmitta „Nomos ziemi”, czyli skąd biorą się trudności współczesnych liberałów w rządzeniu państwami

· „Nomos der Erde” (po polsku: „Nomos Ziemi”) Carla Schmitta to głębokie dzieło filozofii politycznej opublikowane w 1950 roku.

Czytaj Więcej
Wolności obywatelskie

19.04.2024

Kobieta usunięta z klubu fitness za krytykę tzw. strajku kobiet. Trenerka wyraża ubolewanie

· Po trwającym ponad 3 lata procesie, przed Sądem Okręgowym w Poznaniu doszło do zawarcia ugody w sprawie wykreślenia z listy członków klubu fitness kobiety krytykującej tzw. strajk kobiet.

Czytaj Więcej
Wolności obywatelskie

19.04.2024

Konwencja w sprawie sztucznej inteligencji – konieczność czy nieobliczalny projekt?

Komitet Rady Europy ds. Sztucznej Inteligencji (CAI) sfinalizował negocjacje dotyczące Konwencji ramowej w sprawie sztucznej inteligencji, praw człowieka, demokracji i państwa prawa. Jest to pierwszy międzynarodowy traktat opracowany w celu uwzględnienia etycznych konsekwencji rozwoju sztucznej inteligencji.

Czytaj Więcej