Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.

Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.

Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.

W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]

Przejdź do treści
PL | EN
Facebook Twitter Youtube

Nietransparentny projekt unijnej dyrektywy w sprawie harmonizacji przepisów o transparentności. Analiza Ordo Iuris

Data publikacji: 30.04.2024

Adobe Stock

· Komisja Europejska przedstawiła Pakiet na rzecz Obrony Demokracji, który ma być odpowiedzią na zagrożenia stwarzane przez czynniki zewnętrzne dla procesów demokratycznych w Unii Europejskiej.

· Rdzeniem Pakietu jest projekt dyrektywy zawierający propozycję ustanowienia obowiązków rejestrowo-sprawozdawczych dla podmiotów zajmujących się lobbingiem na rzecz państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

· Wniosek KE wzbudził liczne kontrowersje, a propozycję porównywano do ustaw z krajów niedemokratycznych, takich jak Rosja.

· Zasadniczą wadą projektu dyrektywy jest operowanie niejasnymi i nieprecyzyjnymi pojęciami. Dużym mankamentem jest również wyłączenie z zakresu regulacji wniosku działalności dotyczącej reprezentacji interesów prowadzonej w jednym z państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego na rzecz innego kraju z tej strefy.

· Ordo Iuris w swojej analizie negatywnie ocenia projekt, gdyż posługiwanie się nieprecyzyjnymi pojęciami może uniemożliwić skuteczne unormowanie spraw związanych z lobbingiem.

· Instytut podkreśla też, że projekt pomija problematykę dotyczącą lobbingu wewnętrznego, czyli prowadzonego w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

 

PRZECZYTAJ ANALIZĘ – LINK

 

W połowie grudnia 2023 r. Komisja Europejska przedstawiła zarys szerokiej propozycji legislacyjnej, zaprezentowanej jako Pakiet na rzecz Obrony Demokracji” (Defense of Democracy Package). W ocenie KE, argumentami przemawiającymi za wprowadzeniem nowych regulacji w tym obszarze są przede wszystkim czynniki takie jak potrzeba ochrony procesów demokratycznych w UE czy konieczność podwyższenia standardów transparentności. Pakiet ma także przyczynić się do lepszego funkcjonowania rynku wewnętrznego, w odniesieniu do szeroko rozumianej działalności lobbingowej na rzecz państw trzecich.

Rdzeniem i najważniejszym elementem Pakietu jest wniosek KE zawierający projekt dyrektywy ustanawiającej zharmonizowane wymogi na rynku wewnętrznym dotyczące przejrzystości reprezentacji interesów w imieniu państw spoza EOG, w którego skład wchodzą kraje Unii Europejskiej oraz Norwegia, Islandia i Liechtenstein. Wniosek Komisji Europejskiej zawiera również przepisy, na mocy których na określone podmioty zajmujące się działalnością lobbingową na rzecz państw trzecich, nałożono by określone obowiązki rejestrowe, informacyjne oraz sprawozdawcze.

W dodatku, zgodnie z przepisami projektu dyrektywy, każde państwo członkowskie będzie zobowiązane do ustanowienia oraz prowadzenia rejestrów zawierających dane podmiotów prowadzących działalność lobbingową na rzecz podmiotów z krajów spoza EOG. Rejestry te powinny być prowadzone w sposób zapewniający neutralne, rzeczowe i obiektywne przedstawienie zawartych w nich informacji. Jednym z najważniejszych elementów zaproponowanej dyrektywy jest obowiązek nadawania podmiotom prowadzących działalność lobbingową na rzecz podmiotów niewchodzących w skład EOG Europejskiego Numeru Reprezentacji Interesów (European Interest Representation Number - EIRN). Zgodnie z przepisami projektu dyrektywy, taki numer byłby nadawany przez odpowiednie organy krajowe w określonym terminie.

Zobowiązania te nie dotyczą jednak podmiotów świadczących usługi lobbingowe na rzecz państw członkowskich EOG. Może zatem dojść do sytuacji, w której obowiązki określone w dyrektywie muszą zostać spełnione np. przez podmiot mający swą siedzibę w Stanach Zjednoczonych, a działający w Polsce, nie dotyczyłyby one jednak podmiotu z Hiszpanii, działającego we Francji.

Propozycja legislacyjna Komisji Europejskiej od samego początku stała się przedmiotem krytyki, pochodzącej z wielu różnych, często odległych ideowo stron. Wnioskowi KE zarzucano m.in. chęć ograniczenia wolności słowa czy wręcz autorytarny charakter.

Ordo Iuris wskazuje, że problemem nie jest sama koncepcja uregulowania zasad transparentności finansowania różnych podmiotów zajmujących się działalnością w zakresie reprezentowania interesów, lecz sposób, w jaki ją wykonano. Instytut wielokrotnie podkreślał, iż istnieje pilna potrzeba przemyślanego uregulowania zasad przejrzystości co do działalności w zakresie reprezentacji interesów.

- Kluczową wadą projektu dyrektywy jest operowanie niejasnymi i nieprecyzyjnymi pojęciami, co odnosi się w szczególności do najważniejszych definicji, w tym m.in. do samego rozumienia „działania polegającego na reprezentacji interesów”, czyli lobbingu. W przypadku przyjęcia wniosku w obecnym kształcie, taki stan rzeczy może doprowadzić do istotnych problemów związanych ze stosowaniem przepisów dyrektywy. Dodatkowym mankamentem jest jednak ograniczenie się wyłącznie do działalności prowadzonej na rzecz podmiotów spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego, przy jednoczesnym pominięciu lobbingu „wewnętrznego”. W tym sensie wniosek KE jest niepełny, bo pozostawia duży obszar poza zakresem swego normowania. Tak więc obowiązki rejestrowe i sprawozdawcze nałożone na mocy projektu dyrektywy nie będą dotyczyły podmiotów prowadzących działalność lobbingową w jednym z państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego na rzecz innego kraju z tej strefy. Dlatego też propozycję Komisji Europejskiej w obecnym kształcie należy ocenić negatywnie, jako niedostateczną odpowiedź na zasadnicze problemy, odnoszące się do problematyki szeroko rozumianego lobbingu – podkreśla Patryk Ignaszczak z Centrum Prawa Międzynarodowego Ordo Iuris.

 

SKRÓT ANALIZY - LINK

Wspieram
Działalność Instytutu

17.05.2024

Imperium Europa czy Europa Narodów - panel Ordo Iuris na międzynarodowej konferencji

Telewizja Media Narodowe organizuje międzynarodową konferencję "Czy to koniec Europy jaką znamy?". Wydarzenie będzie dotyczyć przyszłości naszego kontynentu. W ramach tej konferencji Instytut Ordo Iuris prowadzi panel dyskusyjny pod tytułem "Imperium Europa czy Europa Narodów". Jego uczestnicy będą rozmawiać o reformie traktatów unijnych. 

Czytaj Więcej
Wolności obywatelskie

16.05.2024

Zmiany w dobrym kierunku, przy dalszych zastrzeżeniach – nowy projekt traktatu antypandemicznego WHO

· Międzyrządowy Organ Negocjacyjny Światowej Organizacji zdrowia opublikował kolejny projekt tzw. traktatu pandemicznego.

Czytaj Więcej
Wolności obywatelskie

15.05.2024

Aktywiści klimatyczni blokują drogi – jak reagować? Poradnik Ordo Iuris

· W ostatnim czasie w wielu miejscach w Polsce i na świecie dochodzi do licznych protestów z udziałem aktywistów klimatycznych.

· Demonstranci często blokują drogi, przyklejając się do jezdni.

Czytaj Więcej
Wolności obywatelskie

15.05.2024

Pakt migracyjny ostatecznie przyjęty przez Radę Unii Europejskiej

· Rada Unii Europejskiej ostatecznie zatwierdziła pakt migracyjny i azylowy.

Czytaj Więcej